De evolutie van het elektrisch skateboard

  • Geplaatst op
  • Door Voltaboards
De evolutie van het elektrisch skateboard

Ontdek de gehele evolutie van het elektrisch skateboard vanaf 1975 tot nu.

We gaan terug in de tijd, naar 1975. In dit jaar werd er voor het eerst op een gemotoriseerd skateboard gereden. Het betrof een skateboard waar op de achterkant een verbrandingsmotor met een gashendel was geïnstalleerd, zie bovenstaande foto. Zo'n vintage board met een motor had wel wat unieks maar was niet echt plezierig om op te rijden. Doordat de benzinemotor veel lawaai maakte hoorde iedereen je een paar straten verderop al aankomen. Daarnaast maakte de bezinemotor het skateboard ook heel zwaar wat onhandig was als je hem even wou oppakken of meenemen. Verder had dit gemotoriseerde skateboard geen echte rem waardoor je met je voeten moest afremmen.

 

 

Nieuwe ontwikkelingen

Gelukkig zijn er in de loop der jaren heel wat nieuwe ontwikkelingen geweest in de wereld van gemotoriseerde skateboards. Zo is de verbrandingsmotor vervangen voor elektrische motoren en is de hendel met gaskabel vervangen voor een draadloze afstandsbediening. Het gebruik van elektrische motoren zorgde ervoor dat er een accu nodig was voor de voeding van de motoren. In eerste instantie werden hiervoor loodzuur accu's gebruikt. Deze loodzuur accu's hadden als nadeel dat ze groot en zwaar waren. Dit zorgde ervoor dat het elektrische skateboard minder wendbaar was en de rijbevordelijkheid afnam. Daarnaast was de actieradius van deze loodzuur accu's niet groot waardoor je weinig kilometers kon rijden op een volle accu. Hierdoor was je vaker het elektrische skateboard aan het opladen dan aan het rijden. Om de nadelen van deze loodzuur accu's te verhelpen is de lithium-ion accu gebruikt. De nieuwste elektrische skateboards maken dan ook gebruik van een lithium-ion accu. Een lithium-ion accu is klein, compact en heeft een grote capaciteit waardoor je veel meer kilometers kunt rijden. Daarnaast komt een lithium-ion accu het design van het elektrische skateboard ook ten goede. De lithium-ion accu is haast niet te zien onder het elektrische skateboard. Zie de foto hieronder voor het verschil tussen een loodzuur accu en een lithium-ion accu.

 

 

De volgende grote innovatieve verandering op het gebied van elektrische skateboards vond plaats in 2016. Deze verandering bestond uit de ontwikkeling en gebruik van een Hub motor in plaats van Belt motor. Een Belt motor wordt zoals de naam al doet vermoeden aangedreven door een riemje. Dit riempje is zeer slijt gevoelig en moet daarom met regelmaat vervangen worden. Bij de Hub motor is de motor verwerkt in het wiel zelf waardoor er geen riempje nodig is voor de aandrijving. Dit geeft het elektrische skateboard een strakke look en mensen zien niet dat je op een elektrisch aangedreven skateboard aan het rijden bent. Daarnaast kun je met een Hub motor ook normaal skaten door zelf bij te steppen, bij een Belt motor is dit niet mogelijk omdat er veel frictie ontstaan vanwege de aandrijfriem. Zowel de Hub motor als de Belt motor zijn verkrijgbaar in een single drive en een dual drive versie. Simpel gezegd heeft de single drive 1 motor en de dual drive 2 motoren.

 

 

De Hub motor is een doorontwikkelde motor die onder andere ook terug gevonden kan worden in elektrische fietsen, elektrische scooters en radiografisch bestuurbare auto’s. Omdat de Hub motoren al geruime tijd op de markt zijn en in grote getallen geproduceerd worden zijn ze niet alleen compact en licht van gewicht maar ook nog eens super betrouwbaar. Voeg hierbij een draadloze afstandsbediening toe en het hedendaagse elektrische skateboard is geboren.

 

 

Alle grote veranderingen op een rij:

1) Verbrandingsmotor -> Elektrische motor

2) Hendel met gaskabel -> Draadloze afstandsbediening

3) Loodzuur accu -> Litium-ion accu

4) Belt motor -> Hub motor